Sunday, December 11, 2011

Kenaikan Harga Emas dan Kejatuhan Dollar

Dec. 9 (Bloomberg) -- Niaga hadapan emas dinaikkan untuk kali kedua dalam tempoh tiga hari sebagai penurunan dolar menggalakkan permintaan untuk logam berharga sebagai satu aset alternatif.

Pemimpin-pemimpin 17 negara-negara euro melalui satu perjanjian untuk memperketatkan ikatan kawalan bajet dan menambah 200 bilion euro ($267 bilion) bagi satu penyelamatan. Euro diperolehi terhadap dolar, yang jatuh menentang sebuah bakul mata wang-mata wang utama.

Dolar yang lebih lemah bekerja untuk menolak emas lebih tinggi,” Sterling Smith, seorang penganalisis di Country Hedging dalam St. Paul, Minnesota, kata dalam satu temubual telefon.

Niaga hadapan emas bagi Februari penghantaran bertambah 0.2 peratus menyelesaikan di $1,716.80 satu auns di 1:55 p.m. di Comex di New York, memotong minggu ini penurunan kepada 2 peratus. Logam telah melonjak 21 peratus dalam 2011, menuju ke satu keuntungan tahunan  ke-11, atas tuntutan untuk satu tempat perlindungan di tengah-tengah peningkatan hutang di Eropah dan A.S.

Spekulasi mengenai rancangan Eropah boleh menemui tentangan dari beberapa negara, menambah rayuan emas sebagai satu simpanan nilai, Smith berkata.

U.K. Prime Minister David Cameron kata terdapat “percanggahan dasar” dalam Kesatuan Eropah bercakap di Brussels dan menolak menandatangani satu perjanjian fiskal. Finland mengancam untuk menarik balik dari tetap ikat jamin dana jika keputusan beralih bagi satumajoriti yang berkelayakan” dari kesepakatan.

“Banyak soalan-soalan kekal dengan keadaan Eropah , dan ia tidak jelas bagaimana orang di negara-negara ini akan bertindak kepada perjanjian itu apabila pemimpin-pemimpin membawanya pulang,” Smith berkata.

Niaga hadapan-niaga hadapan perak bagi Mac penghantaran bertambah 2.3 peratus kepada $32.253 satu auns di Comex, patah kejatuhan harga dua hari. Logam jatuh 1.3 peratus minggu ini.

sumber: Bloomberg

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...