Thursday, December 15, 2011

Jualan Panik vs Belian Panik

Penurunan harga komoditi terutama emas semalam telah menyebabkan pelabur spot market telah membuat jualan panik....takut, lalu jual...penawaran yang berlebihan menyebabkan penurunan harga seperti air paip sejak 3 hari lalu.

Tapi yang syoknya kat Malaysia ni kita boleh tengok pembelian panik.... semua orang kata itu harga termurah, selepas 20 minit ada harga yang lebih murah...dan seterusnya...dan dijangkakan akan berlarutan hingga hujung minggu ini. jangan panik kawan-kawan. Biarkan ianya turun, hingga dah tak mahu turun lagi kita belila...ha ha itu senang cakap laya.. sbenarnya apa yang telah berlaku...ni saya sedut sikit dari Bloomberg unutk kita baca hari ni (kiranya macam suratkhabar pula)

Bloomberg.
Pasaran komoditi mengalami penurunan harga terbesar hampir 11 minggu, diketuai oleh emas dan minyak mentah, apabila peningkatan kebimbangan terhadap pemimpin Eropah yang gagal untuk membendung krisis hutang rantau, menghakis permintaan untuk tenaga, logam dan tanaman-tanaman.

Standard & Poor GSCI indek bagi 24 bahan mentah telah menurun 4.1 peratus kepada 621.93 di 3:43 p.m. masa New York. Saham emas di tutup pada harga yang terendah dalam masa lima bulan, dengan perak paling murah sejak Februari. Minyak menurun lebih daripada 5 peratus.

Chancellor  German Angela Merkel kata tiada penyelesaian mudah bagi krisis Eropah selepas menolak satu mekanisma untuk pembiayaan untuk rantau. Euro jatuh di bawah $1.30 buat kali pertama sejak Januari. Rizab Persekutuan US semalam menahan diri dari mengambil langkah baru merangsang pertumbuhan.

Jualan panik mula dalam warna emas dan seterusnya untuk minyak dan logam asas kerana pelabur-pelabur kecewa dengan kurang tindakan oleh bank-bank pusat secara global,” Nic Johnson, yang membantu menguruskan $30 bilion dalam aset-aset komoditi di Pacific Investment Management Co. dalam Newport Beach, California, kata dalam satu temubual telefon. “Mudah tunai ada keterbatasannya.”
berita seterunya sila baca di link.

Kesimpulannya pelabur masih kurang yakin dengan pemimpin mereka dalam menyelesaikan masalah hutang di Zon Euro. Adakah ini akan memberi kesan kepada kita. Pasti inflasi akan naik tak lama lagi. Tahun 2012 memang penuh cabaran bagi kita. Satu langkah yang mudah bagi kita orang biasa ini adalah melindugi harta yang susah payah kita cari dari dimakan dek inflasi.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...