Thursday, September 1, 2011

Kedai Emas Di Ambang Syawal


Selamat Hari Raya!!! kepada semua muslimin dan muslimat, selamat bercuti dan bergembira kepada semua. Tentu seronok bila kita dapat bertemu semula sanak saudara, sahabat taulan yang sedah lama tidak berjumpa..maklumlah rezeki masing-masing ditempat berbeza.

Aspirasi Emas pun berehat seketika cuti raya...(sebenarnya broadband tak berfungsi di kampung). Menenagkan fikiran tak mahui fikir lagi pasal emas nak naik harga atau turun..naik kita untung. turun boleh tambah stok...ehhh seronok berniaga macam ni.

Balik kampung saja-saja jengah kedai emas yang paling top  kat situ. Pada hari terakhir Ramadan, pehhh ramainya orang, terpaksan tunggu hampri 15minit sebelum dilayan, itupun setelah menyelit celah orang.

Apa yang menariknya mereka (kedai emas) menawarkan belian susut nilai 22 17% bagi pembelian semula. Maksudnya jika kita tukar dengan barang kemas baru, nilai barang kemas lama kita akan di tolak 17% dari harga pasaran. Dengan selamba saya huhurkan barang kemas isteri saya dan saya beritahu saya nak cash. Berasa % susut nilai ? Selepas di timbang tokey beritau nilai dalam RM bila saya tanya susut nilai katanya tokey dah kira... saya buat sedikit pengiraan,emmmm susutnilainya adalah hampir 30%. Sah lah apa yang dikatakan oleh orang lain bahawa  kedai emas akan membuat potongan 30% dari nilai barang kita @ susutnilai 30%.

Betulkah ada tempat yang kita boleh jual dan mendapatkan susut nilai yang rendah.

Jawapannya : Ada.

Dimana call / sms kalau nak tahu..

Selamat Hari Raya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...