Wednesday, April 27, 2011

Hutang Isirumah Malaysia Tertinggi

Pulau Pinang 26 AP) Consumer Association of Penang oleh Presiden Mohamed Idris kata hutang isirumah Malaysia untuk nisbah pendapatan boleh guna , satu daripada tertinggi di dunia, mengatasi Amerika Syarikat dan Singapura dan negara lain, akan memegang ekonomi negara untuk kesan-kesan buruk.

Katanya, menurut perangkaan-perangkaan, dalam 2009, hutang isirumah Malaysia untuk nisbah pendapatan boleh guna ialah 140.4%, 105.3% lebih daripada Singapura, Amerika Syarikat dan Thailand 52.7% 123.3% lebih tinggi, ini juga bererti Malaysia yang meminjam pendapatan keluarga sederhana 1.4 masa


Lebih daripada separuh daripada hasil hutang membimbangkan


。 Oleh Mohamed Idris berkata pada satu sidang berita, menurut "National Bank 2010 Annual Report" tahun lepas, hujung hutang isirumah Malaysia ialah 5 ribu 81 bilion ringgit, dikira untuk 76% keluaran dalam negeri kasar, tetapi disebabkan oleh pertumbuhan pendapatan orang, simpanan menaikkan datar dan peluang-peluang pekerjaan, keluarga-keluarga masih lagi keupayaan membayar balik hutang.


“"Bagaimanapun , dari perspektif pendapatan boleh guna hutang isi rumah, orang awam separuh daripada pendapatan bagi hutang keluarga, membimbangkan, seperti menyebabkan tekanan keluarga, masalah mental, bunuh diri dan perpecahan keluarga. Jika anda menggunakan 30% pendapatan kepada hutang, adalah diterima. "


Katanya, menurut perangkaan-perangkaan, kadar pembayaran balik hutang rumahtangga ialah 39.1% dalam 2006, 2009, 49%, sementara sedikit untuk 2010, 47.8%, yang bererti yang hampir separuh daripada pendapatan isirumah digunakan untuk pembayaran balik hutang , dan yang lain diguna pakai dalam makanan, pengangkutan, perkara pendidikan dan kecemasan mempunyai banyak wang. Jika keluarga-keluarga menghadapi kesukaran-kesukaran seperti penyakit, pengangguran, ketidakseimbangan pendapatan isirumah dan perbelanjaan akan meningkatkan hutang.


Atas hutang gadai janji rumah berjumlah


Mohamed Idris kata, menurut pinjaman perumahan menjelaskan bahagian terbesar hutang isi rumah, diikuti oleh pinjaman auto, pinjaman peribadi, kad kredit beli saham dan oleh itu, hutang domestik Kerajaan menambah untuk mengawal masalah, mereka harus bermula dengan kawasan utama yang menyebabkan hutang.


Penang Consumers Association Special Adviser Lin Ma Hui menambah bahawa Malaysia cukai tinggi kereta-kereta persendirian, dibandingkan dengan penduduk, bahawa pasangan ada sebuah kereta, hanya 18% Hong Kong, sementara Pulau Pinang lebih buruk, terdapat 1.9 juta 160 juta orang dalam semua jenis kenderaan Clearly, keperluan segera untuk sistem pengangkutan awam boleh dipercayai.


Penang Consumers Association mencadangkan yang Kerajaan ambil langkah-langkah berikut


● pembangunan dasar perumahan awam menyediakan perumahan pendapatan rendah mampu, terutama sekali dalam kawasan bandar.


● sepatutnya merapatkan syarat-syarat gadai janji dan menambah bayaran muka dan sebagainya, sekat spekulasi, bertenang pasaran industri.


● pelaksanaan syarat-syarat pinjaman kereta yang lebih ketat, seperti bertambah jumlah itu tempoh pertama , dan memendekkan istilah pinjaman dan sebagainya.


● menyediakan sistem pengangkutan awam terbaik mengurangkan pergantungan pada swasta.


● kos mengharamkan semua pengiklanan pinjaman telus dan kad kredit


Sin Chew Daily - 27.4.2011

1 comment:

  1. Do you need an urgent loan we offer worldwide loan to who in need of loan the business opportunity you having being looking for is here again. email us now: paramountcompanypvt@gmail.com

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...