Wednesday, July 20, 2011

Krisis Kewangan Anda 2011

Bulan Ramadan dah hampir tiba. Sudah tiba masanya kita menambah amalan kita dan ilmu. Persiapan bagi bulan Ramadan bukanlah perkara yang remeh memandangkan bulan ini muncul sebulan setahun.

Tapi kita sering jadikan masalah kewangan kita menggangu amalan kita. Apa tak nya bulan ini merupakan bulan yang menjadi lubuk wang kepada mereka. Dari zaman nenek moyang kita lagi kita telah berbelanja besar apabila tibanya bulan Ramadan.
Jesteru itu ramai diantara kita akan mengalami KRISIS KEWANGAN.

Ingatkan negara Greece saja mengalami krisis kewangan malah individu di Malaysia pun sama.???

Mari kita cuba renungkan dan pelajarai apakah tindakan kita apabila berlakunya krisis ini. Kebanayakan negara yang mengalami krisis ini akan cuba menyuntikkan dana ( satu jumlah yang besar? tapi mereka tiada wang?). Abang IMF kita akan datang dan bagi...contoh Greece.

Apa guna dana ini kepada negara yang tiada wang? Sebenarnya dana ini digunakan unutk mewujudkan projek-projek baru yang boleh mendatangkan keuntungan @ mengurangkan kerugian-kerugian salah urus bagi projek  yang sedia-ada. Proses ekonomi akan berjalan dan ramai akan mendapat kesan yang positif.....itu teory nya laa..

Apa kaitan denga individu ni? Kita sangat takut unutk meminjam kerana kita tak mampu untuk membayar. Sedangkan kita perlu mencari PELUANG dan dana ini adalah pinjaman positif bagi kita. Contohnya: Kebanyakan kita akan meminjam untuk membeli rumah. Pinjam 100K selama 30 tahun dengan bayaran bulanan RM560. Kita sewakan rumah itu kepada orang lain. Katakan kawasan itu kadar sewa adalah RM350.

Adakah cash flow kita positif? emmhhhhh. Atas tadi kata kita perlu meminjam, buat satu projek (sewa rumah) dan kita akan dapat atasi krisis kewangan kita?

Apa kata kita tambah sikit loan kita, kita jadikan rumah sewa kita sebagai homestay. Satu hari orang sewa dengan harga RM 250. Kalau setiap minggu paling kurang orang duduk 4 hari
                                  4hari  X RM250 = RM 1000.
teng-teng cash flow kita dah tunjukan positif.

Moral dari kisah ni. kita mesti sentiasa untuk menambahkan aset kita untuk memberi lebih pendapatan kepada kita. Idea apabila sudah bekerja untuk membeli kereta dan rumah adalah sesuatu yang harus difikirkan dulu. Kerana semua itu akan menjadi liabiliti kepada kewangan kita.

Kita perlukan dana untuk menambah aset kita seperti membeli emas fizikal. Membeli emas dengan cara perlu meminjam bukan lah merugikan memendangkan kenaikan harga emas adalah tinggi setiap tahun. Rekod 10 tahun yang lalu, setiap tahun kenaikan adalah lebih 20%..

Percayalah langkah ini, Insyallah akan mengubah nasib kewangan kita. Lebih baik kita buat dari tengok orang lain berjaya dulu. Negara-negara krisis pun amalkan perkara yang sama. Tentu mereka telah mendapat nasihat pakar....Kalau anda perlukan nasihat Emas dari yang belum pakar.

Jangan segan-segan hubungi saya
019 578 6677

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...